torsdag 4 december 2014

Rallyklur, en pollett och 2 x haka i backen

Rallyklur är alltid kul. Och även om vi inte har fått ett endaste godkänt resultat ännu är vi redan och nosar i de högsta klasserna och klurar moment därifrån. Länge har jag varit förskräckt för fortsättningens sitt-stå-gå runt. Om jag agerar godismaskin fungerar det utomordentligt, men annars är det mer "nääh, vaffö ska jag stå mer än nödvändigt för?" Så sätter han sig ner på en fjärdedels millisekund från att han har rest sig upp.
" jaha, nähä, ska vi leka lite skiften då? Lite sånt där roligt baktasslås va?"
" eh, va'de?"
Och så rotade jag fram en gammal bräda ur den inte så välorganiserade hundprylsgarderoben.
"Tjohooo" dundrar en Brun hund plötsligt. "Vi ska leka backa!!".
Backa har nämligen kommit att bli bland det roligaste en Brun hund vet. För backa betyder freestyle. Och freestyle är så fantastiskt tokkul då man får leka alla sina favorittricks på en och samma gång.
Men nu var det ju så att vi skulle använda samma bräda till att leka skiften. Lite halvtaskigt sådär, men skiften är ju tokkul så att baktasstargeta på backabrädan samtidigt var väl inte såå svårt (inte om man är en liten Brun hund som tror att han är en superhjälte som klarar allt. Vilket han allt som oftast gör).
"Branni, sitt" sa jag för att prova.
*flump* åker en liten Brun rumpa ner i marken.
"Ståå!"
Så var den Bruna rumpan i luften igen. Matamatamatagodis. Så delade jag några fler godisar och tog för givet att den där brunrumpan skulle åka ner på marken igen. Men inte då!
"Ahaja, nurå?" Frågade han försiktigt. Vi lekte sittstå lite mer och han stod!! Han gjorde inte ens antydan att sätta sig ner förrän jag gav kommando. något vi har kämpat med sen vi började med rally för 2 är sedan äntligen börjar ge resultat. Polletten har äntligen trillat ner (men inte rumpan, i alla fall!).  Och mitt i den snarlika euforin prövade jag att peta in lite andra stå-lekar. Ställande under gång, gå runt till exempel. Ett moment från mästarklassen. Inget konstigt alls där inte. Min haka var backen samtidigt som lyckan var på topp. Vad har jag gjort för fantastisk  skillnad nu som jag aldrig gjort innan? Jag borde verkligen börja filma våra träningspass. Fast i och för sig behöver jag då en kamera som man kan urskilja rörelserna till skillnad från den lilla skruttiga pryl jag har idag. Som tur är kikar jag på en systemkamera med filmfunktion som julklapp åt mig själv. Då har jag inga fåniga ursäkter mera.

I alla fall, i stå-lyckan testade jag även några av de nya momenten (i förrgår kom remissen om regelrevidering och nya skyltar, vilket bland annat skapade många intressanta diskussioner i rallylydnadsgruppen på fb). Bland annat var det stå framför, tillbaka samma sida/bakom (två olika skyltar som utförs från båda sidor). Inget konstigt alls där inte. Sedan var det något i stil med sitt, ett steg stå, två steg sitt, tre steg ligg både vid sidan och framför. Framför var inga problem, även om det fortfarande är ganska så klurigt att stanna stå utan att först sätta sig ner.

Det börjar nästan kännas som att vi vill passera den där nybörjarklassen nu. Allra främst för att jag ska kunna slippa att ha dåligt samvete för att vi aldrig tränar med koppel på vilket gör att jag alltid snurrar in mig i det på tävlingar och de få gånger vi väl tränar med det. Skärpning!
Sedan lekte vi lite mer skiften. Sådanadära tokroliga blixtsnabba skiften. Så roliga att Brun till och med la in ett eget skifte, nämligen buga. Det såg ut ungefär såhär:
" Branni, sitt!"
"Tjoho!" *flump*
"Braa, ligg!"
Huvudet åker ner och rumpan åker upp. Svansen går som en propeller.
"Baktasstargetstanna betyder väl bugaleken, eller va?" Sa han fundersamt medan jag skrattade åt hans tokerier. Men hela skifteträningen var inte ett stort frågetecken, jag förvånades faktiskt av hur tokigt duktig han var allra första gången vi leker låsta baktassar. Han rörde dem knappast inte alls.
Dessutom har han blivit hejdundrande duktig på att lägga hakan i backen när han ligger ner. Jag kan inte mycket om lydnad med vet att många lydnadsmänniskor använder det i platsliggningen, om de gör det i andra ligg vet jag inte. Funderar på om det är positivt för oss eller om jag ska försöka få bort det då det kan se ut som att han nosar när han har hakan i backen.

Vilket långt inlägg detta blev, men såhär ser det ut inuti min hjärna efter varje träningspass på 10 minuter, haha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar