fredag 2 januari 2015

Men målen då?

Mål är något jag brukar sätta upp. Eller ja, har gjort de två åren jag har varit aktiv inom hund. Mål är bra tycker jag. Det sporrar mig till att träna och att utveckla både mig själv och min hund. Vi hade ett mål 2014, att komma förbi rallylydnads nybörjarklass. Hur det gick? Bwahhaha. Hahahah. Ha.
Behöver jag säga mer än så?

I år tänker jag inte radda upp några tävlingsresultatsmål över huvud taget. Men visst har jag ett par andra hundiga mål som jag tänkte skriva upp.

- Löpträna minst 1 gång i veckan. Eventuellt anmäla oss till hundlöpet i Göteborg. 
Detta främst för att jag vill komma igång med min egen löpning, men Brun kommer få hänga med i alla fall ett par gånger i månaden. Vi har löptränat i två år lite halvdant, och det känns bra att ha ett mål att sträva mot nu.

- Tävla officiellt i rallylydnad minst 4 gånger.
Momenten i rallylydnadens första klasser är inte svåra i sig, utan det är mina tävlingsnerver som ställer till det. Att fokusera på att våga komma ut och tävla, våga ut och ha roligt, är vårat mål inom rallylydnaden. Vad som sedan står på poänglapparna är mindre viktigt.

- Göra oss startklara i freestyle klass 1 och htm klass 1.
Både freestyle och htm har vi tränat ganska länge. Att leka trick och fotgående är tokkul. Freestylekedjor, särskilt om de innehåller backa eller stegra/gå på baktassarna är fantastiskt tokkuliga. I freestylen vill jag försöka få ihop ett helt klass 1-program, och om jag vågar och har möjlighet, kanske det finns en litenliten chans att jag vågar debutera. I htm kommer jag fokusera mer på att bli mer säker på de olika positionerna, och eventuellt lyckas snickra ihop ett program. 

- Bli säkrare på andra hundar.
Detta har gått framåt så otroligt mycket redan under 2014. Från att göra utfall så fort han vädrar en annan hund till att kunna gå förbi andra hanhundar (!) utan att säga ett knyst (eller bara ev. pipa lite, men inget aggressivt). Men det kan bli bättre, och vi kommer att fokusera på att alltid ta kontakt med mig när han ser en annan hund. Att han ger ifrån sig ett eller två skall är givetvis okej, även om han inte gör det ens nu.

- Filma mer!
När jag får hem min nya systemkamera (förhoppningsvis nästa vecka) vill jag börja filma mer. Träningspass, dog parkour, trickvideos (som jag så länge velat göra!) och mycket mer. Är lite sur på mig själv för att jag filmar så lite nu, men eftersom jag bara har en skruttig nästan 10 år gammal kompaktkamera känns det inte så motiverande. Men när jag skaffar min nya systemkamera blir det säkert ändring på det!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar