söndag 28 september 2014

Rallylydnad, vad är det..?

klockan 5:00 var vi tvungna att vakna för att göra oss i ordning för att åka till tävlingen, även om det bara var 20 minuter resväg. Jättenära och bra låg tävlingen, det här kommer gå kanon, tänkte jag. Visst, när vi tränade i fredags var han inte med hela tiden, men när han väl såg att det var rallylydnad som gällde, då tyckte han att det var jättekul! Vi hade ett sent startnummer och fick alltså vänta en ganska bra stund. En stund som har tyckte var jättekul att buffa på andra hundar, fjäska för folk och sen buffa lite till.

När domaren sedan ropade upp oss kände jag väl i princip direkt att nej, det här kommer inte gå. Och ja, när vi gick över bandet förvandlades han återigen till en dammsugare/magnet-näsa helt i sin egen värld. i början tänkte jag bara att "nu, nu, nu, får jag bara upp honom nu kommer det att gå!" till ungefär halva banan, därefter slarvade vi bara ihop något. Vi valde att åka hem direkt och strunta i prisutdelningen. En vän som också tävlade fotograferade dock protokollet och skickade, blev disk då jag medvetet rörde honom, annars 38 poäng, hahaha.

Med 99% säkerhet kommer vi att stryka oss till tävlingen som är nästa helg. Varken jag eller Brownie är redo och att åka långt för att återuppliva detta känns inte så väldigt lockande. Vi kommer att träna kontakt, kontakt, kontakt. Ögonkontakt med matte ska vara det bästa som finns, oavsett vad som händer i bakgrunden eller om världens största och mumsigare köttstycke ligger precis under näsan ;)
Nu när vi har fri tillgång till skyltar kommer vi nog att se till att träna en gång i veckan, och träna mycket bland spännande lukter och bland andra hundar.

Än vill jag inte ge upp hoppet, men visar det sig att det inte funkar, ja, då får vi fortsätta att hålla på med rallylydnad på hobbynivå. Så enkelt är det.

Finns en film från dagen som jag kanske laddar upp vid ett senare tillfälle, om jag själv vågar se den..

2 kommentarer:

  1. Vad tråkigt att det inte gick bra på tävlingen :/ Jag har bara kört rallylydnad med tamråtta - det var inte lika uppstyrt och så där utan mer för skojs skull så det gick väldigt bra där. Men lycka till med fortsatt träning för er, om ni båda tycker att det är kul så kommer det säkert gå bra på tävlingar i framtiden också! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men vi kommer lägga upp träningen på ett annat sätt, så testar vi igen till våren :) Vad spännande med rallylydnad för råttor, det visste jag inte att det fanns.

      Radera