måndag 22 september 2014

Inomhuslekar

Idag vaknade vi upp till ösregn och blåsoväder, och det blev inte roligare när jag gick in på Klart.se och fick se detta att det var sol och uppehåll och toppenväder överallt förutom här i västra Småland/Värnamo där det spöregnade. Kul. Inte.

Tanken var att vi skulle skutta en del agility idag, träna hoppteknik som jag skrev förra veckan då hans hopp nästan såg skrattretande ut, haha. Men eftersom den planen fick kastas i soptunnan lekte vi lite hoppteknik light inomhus. Tog två kattmatsburkar (koner gick inte för sig, de ska puttas ner och lekas med) som vi ställde upp för att träna på att runda som vi sedan har hjälp i med tighta svängar. En del använder touch frame, en del cik/cap, en del kanske har andra metoder, vad vet jag. Det vi tränade var väl ungefär som cik/cap. Och oj vad kul det var tyckte en Brun hund, även om golvet är ganska halt. Så ser fram emot när det slutar regna så vi kan gå ut och träna :)

Jag hittade även vår apportbock i skåpet med hundträningsprylar. Apport har vi inte lekt på länge, så varför inte passa på att köra lite nu? Tokduktig var han, greppade nästan direkt alla gånger och höll den som max i 5-7 sekunder! Det låter kanske inte så mycket, men för oss är det det. Stora framsteg! Vidare kommer vi att träna på att gå med apporten bredvid mig då det är ett moment i den högsta klassen i rallylydnad. Är ett tag tills vi är där, men det är alltid bra att vara förberedd.

Sedan funderade jag på en sak när jag satt och redigerade bilder till min Flickr (som kommer att bli som en portfolio/resumé-thingy där jag lägger upp bilder från tävlingar och annat). Jag får väldigt ofta kommentarer och beröm för mina bilder, många kommer också med frågor om tips och hur jag gör och tänker när jag fotograferar. Nu funderar jag på att göra en liten inläggsserie där jag kommer med tips på hur man kan tänka för att få bra bilder på sin hund i olika situationer. Låter det som en bra idé, eller vad tycker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar