lördag 13 september 2014

Nyinvigning av GVBK

Just nu ligger både jag och Brownie halvt döda på soffan. Supertrötta är vi.

Idag har vi haft invigning/öppet hus på Gislaved-Västbo Brukshundklubb. Fick frågan redan i juni om jag ville vara med, och givetvis svarade jag ja. Om inte annat är det riktigt bra kravlös träning med massormassor av störning. Och hur gick det då? Jo, min hund är så fantastiskt tokigt underbart superbäst. En annan pessimist hade kanske sagt att det gick halvdant eller till och med dåligt, men en sådan vill jag inte vara, det är tråkigt. Först fick kursarna visa upp sig, de som gått/går valpkurs och vardagslydnad. Sedan var det en lång stund med tävlingslydnad, som vi inte deltog i, men jag fotograferade och tyckte det var spännande med moment i de högre klasserna som jag inte sett på riktigt förut.

Sedan var det lite fikapaus medan vi i rallygruppen satte upp banan och värmde upp våra hundar. Första banan var väl inte toppbra. Funderade lite på om jag skulle köra med eller utan koppel, men valde att köra med då det är bra träning inför tävlingarna då vi inte tränat så mycket med koppel senaste tiden. Nosnosnos i marken var det i början, alla andra fyra hundar var tikar, och Brownie äälskar flickor. Men nästan genast kom han ihåg hur urbota kul rally är, så då skuttade han runt jättefint även om han verkade ha glömt hur man springer, och att det faktiskt är fysiskt möjligt att snurra och springa samtidigt. Men rallyn gick bra, tycker jag.

Jag hade ingen alls koll på i vilken ordning grenarna skulle vara, men sedan var det dags för freestylen. Vi hade inget program så tanken var mer att visa upp olika kedjor, rörelser och trick. Tänkte också visa lite HtM, men Brownie var alltför uppspelt för att komma fint i positionerna, så den idén kastade vi i soptunnan ganska snabbt och fortsatte lite spontant på lite olika av Brownies favorittrick. Tanken var också att vi skulle avsluta med en gemensam kedja, men dum som jag var missade jag när de andra började den, så vi klämde bara in lite käckt med det sista momentet.

Sist ut var agilityn, som jag faktiskt inte var säker på att vi skulle vara med i när jag kom dit. När jag fick banskissen i handen måste jag mest sett ut som ett frågetecken, men med lite hjälp löste det sig, men vi gjorde lite ändringar, nybörjare som vi är. Nåväl, agilityn gick skitdåligt och var tokroligt. "Vaah, tunnel, vad är det och vad ska jag göra med den?" Frågade Brownie. Mycket roligare att nosa på marken strax utanför tunneln. Så jag tog upp honom och körde igen, inte alls enligt planen, och jag vet inte riktigt hur vi körde, men det gick helt ok, även om slalomet var låångsamt. Tror det är att vi har för kort avstånd på pinnarna hemma och han är van vid snävare svängar i slalomet. Får testa det imorgon hemma i trädgården,

Över huvud taget var det som sagt superkul och nyttigt. Det jag tyckte var mest fantastiskt är nog ändå hur Brownie har utvecklats i närheten av andra hundar. i både agilityn och freestylen var han helt lös. Hade jag fått frågan för två år sedan hade det varit en omöjlighet, då Brownie säkerligen hade försökt äta upp varenda hund på  plats. Idag körde han fokuserat agility med en ung goldenhanne fem meter ifrån. Hela tiden hade vi en publik på runt 20 hundar, minst. Så jäkla mycket han har utvecklats med hjälp av skvallerträningen, och att han nu tycker det är mycket roligare att fokusera på mig än på de andra hundarna. Min duktigaste lilla Brun!

Bilder från invigningen kommer i ett bildinlägg!

Har ingen aning om vad jag gör med armen, men Brun ser glad ut i alla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar