lördag 4 oktober 2014

Ett lite försenat inlägg om en aldrig så glad förlorare

Lång inläggsrubrik, hehe..

I söndags tävlade vi. I söndags tävlade vi och förlorade. Visst, det fina med rallylydnad är att man inte tävlar mot andra utan bara sig själv, men ja, jag förlorade mot mig själv.

När jag skrev blogginlägget om tävlingen var jag fortfarande i stundens hetta och irriterad över dagen, allra mest på mig själv. Men floppen gjorde även att jag öppnade ögonen och förstod att jag måste lägga upp träningen och träningstänket på ett annat vis. Redan några timmar efter vi kommit hem stod vi i trädgården och lekte kontaktövningar. Toppentjohokul, såklart!
Till och med när katten låg några meter ifrån och solbadade och jamade.
Till och med när grannbarnen sprang runt, tjoade och lekte pangpang.
Till och med när vi gick till fotbollsplan där alla möjliga människor går förbi.
Till och med när grannens curly går förbi.
Till och med när andra grannens bichoner går förbi.
Och kul hade han. Och han ville verkligen!

I torsdags åkte vi sen till klubben, men glömsk som jag är glömde jag min fina lilla bok med olika rallybanor, så jag fick improvisera lite och tog ut många gå-moment (att jag hade banskissen från tävlingen i fickan kom jag på först efter, men vi satte upp en liknande bana). Dyblött var det i gräset och massa lukter på den stora planen. Men positivt överraskad som tusan blev jag. Klockrent gick han utan att knappt släppa kontakten en endaste gång, även i de långa, tråkiga gå-momenten. Faktiskt var fotgåendet som allra bäst i långsamt tempo, men lite slarv i spring. Dessutom var det stundtals högljudda lydnadshundar på planen intill. Så fantastiskt bra han är, och då har vi inte tränat bana på ca. ett år, om man inte räknar med inför uppvisningen.

Så vi kommer fortsätta att träna en gång i veckan, fortsätta med kontaktövningar i klurigare och klurigare situationer, så kommer vi att prova på igen i slutet på januari då det är en inomhustävling nära. Känns extra peppande att ha något att träna till :)

Bilden är från våran debut förra året, men det såg ut ungefär likadant i söndags.

1 kommentar: