måndag 6 april 2015

Nej, vi är inte redo.

Att tävla handlar om så mycket mer än att bara kunna momenten. Det har jag fått lära mig. Det ser så lekande lätt ut när duktiga ekipage äntrar tävlingsplanen. Men det är det inte. Det finns så många andra saker som också spelar in.

Ja, så vi var på klubben i fredags. Hittade en kul bana med så många olika moment som möjligt. Framförsittande, ett två tre, ligg gå runt osv. Uppvärmning. uppvärmning är viktig. Uppvärmning som säger "nu ska vi leka rally, det här ska bli hur kul som helst!" Så vi körde några favoritskyltar och sedan ett backa tre steg som startrutin. När vi passerade startskylten var nosen i luften! Faktum är att den inte dippade ner mycket alls över huvud taget.

Men med ett steg fram tar vi ett steg bak. Eller ett sidosteg höger? För i starten kände jag av hans fokus. Men efter bara någon skylt slocknade han och följde med, gjorde skyltarna halvdant utan att tänka så mycket alls. Fokus, vad är det, liksom? Men det jag tycker var märkligt var att han nös och stoppade och kliade sig många gånger, vilka är tecken på att han vill men inte vet vad han ska göra..

Har det med värmen att göra? Distraktioner? Bruksnissarna med sina schäfrar på planen bredvid brydde han sig inte om, men hästarna på ridskolan mittemot var lite tokiga, tyckte han. När vi lekte lite kontaktövningar var fokuset igen på topp, vilket slocknade så fort vi började gå..

Ett som är säkert är att vi inte är redo för att tävla. Inte som det ser ut nu, och antagligen inte till på fredag då anmälningen går ut heller. Frågan är hur jag ska lägga upp träningen nu. Fortsätta träna bana någon gång i veckan för att se om han kommer in i det igen, samt träna på all möjlig sorts störning både hemma och på andra ställen? Ge upp, det finns inte. Jag vill inte ge upp att tävla med Brownie. För jag vet att när det väl fungerar har vi så fruktansvärt fantastiskt fenomenalt fjollroligt.(Och hur många fler positiva adverb på F man kan stoppa in).

Många gånger har jag analyserat de tre tävlingar vi varit på. Två 0-poängrundor och en runda på 88 poäng, varav 6 poäng var helt mitt fel (bris och ff), resten nos och ett snesittande. Det vill säga bara små obetydliga slarvfel från Brownies sida. På nollpoängrundorna har det varit nos. Och nos. Och lite till nos. Detta har jag alltid tolkat det som att jag har varit för nervös själv, men nu vet jag inte. Noset har aldrig varit något direkt problem på träningar, men detta nya vet jag inte riktigt hur jag ska motverka. jag får helt enkelt köra ett par gånger till och se hur det fortlöper.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar