onsdag 8 april 2015

Löpning med liten hund

Våren, solen och ljuset är här! Och visst blir det en hel massa mysigt promenadlunkande i skogen, men det finns få saker som är så härligt som att gå ut och springa på våren. Jag har aldrig löptränat särskilt seriöst, men i januari i år skrev jag att jag skulle satsa på hundlöpet. Hundlöpet blir det inte, men jag känner ändå att jag vill börja dra med mig den Bruna ut på en del rundor.

Därför har jag idag suttit och kikat lite på olika selar och bälten (har redan ett bälte, men det är för stort och obekvämt) samt olika tips och tankar om att springa med en liten hund. Är lite rädd för att trötta ut honom, men vi har joggat lite innan. Kommer börja med intervaller och kortare distanser för att sedan utöka lite allt eftersom.

Funderar lite på vilken typ av sele jag ska använda. Har faktiskt aldrig haft någon sele till Brun eftersom han är lös på nästan alla promenader. Men verkar som att en y-sele verkar vara det som blir mest rekommenderat, sen tänker jag mig även att den kan användas i vardagen också. Så det blir nog att åka till djuraffärn och prova någon dag.

Någon annan som löptränar/joggar med små hundar som har några tips? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar