onsdag 29 oktober 2014

Familjeutflykt till hundklubben

Tre tvåbeningar och två fyrbeningar for till klubben igår. Mamma, min syster och hennes hund samt jag och Brownie.

Min syster och hennes schipperke körde mest på agilitybanan med de hinder som stod uppställda där.
Jag och den Bruna körde också lite agility, lite stakethopp innan vi började klura på vilka rallylydnadsmoment och -kombinationer vi skulle köra. Hemma har vi börjat leka lite sändande till kon, något som är toppkul på vänstersidan, men lite klurigare från höger då han gärna ville gå runt den. Men igår på klubben körde vi bara nybörjarskyltar.

Vi utgick från smålandsstenarskissen och körde de få "icke-gå"-moment som fanns med. Lite sitt framför, höger ingång, lite ett-två-tre sitt, lite vänsterspiral och sitt-stå. Helt okej gick det. Vi måstemåste komma ihåg att träna mer i kopplet, även om det är så mycket lättare lös. Tre godkända rundor så kan vi slänga kopplet åt skogen sedan ;)

Tror att vi måste börja med en bestämd startritual så att han vet att det är rally som gäller (= TJOHO nu ska vi ha toppenkul!). Hur vi ska göra har jag dock ingen aning om..

I alla fall så gick det helt okej med koppel på. Till och med när en annan kom med två schäfrar som tränade lydnad på planen intill. Kontakten gick galant även med störningen, enda grejen var att Brun har fått för sig att han skulle runda 270-höger-skylten. Men ganska fort kom han ihåg hur den gick.
Sen körde vi några klockrena vändor utan koppel, bara kontakten som brast lite när schäfrarna på andra planen kom nära staketet. Men det får vi träna mer på, nästan lite synd att det inte var fler folk på klubben. Vi testade även att köra hela banan (okej den bestod av ca 8 skyltar, men ändå) med heel, dvs fot på högersidan. Och OJ vad det gick över mina förväntningar och OJ så jäkla duktig och smart Koira jag har. Visst blev det lite tokigt vid ingången efter ett framförmoment någon gång, och visst har vi <nästan> aldrig kört högersväng på högersidan förut. Men kontakten och positionen var nästan hela tiden på topp, likaväl som momenten sitt-stå och sitt-gå runt. Även i långsamt tempo höll han positionen bra, även om han var lite ivrig och flöt ut ur positionen ibland.

Syster och hennes voff körde ingen rally denna gången, men hon verkade intresserad då hon nästan åt upp banskissen ;) Så när de tjoat klart på agilityplan satt de mest som publik (och störning).

Tänkte vara bra och filma träningen, men ena gången kom solen i vägen och sen råkade jag stöta till den så att den filmade gräset, haha.

Bilden är tagen vid ett annat tillfälle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar