lördag 18 oktober 2014

Lite funderingar såhär mitt i natten

Ibland händer tokiga saker. Sådant som egentligen inte ska hända men som händer ändå. Sådant som egentligen inte får hända. Som att någon ful pyroman tänder eld på en djuraffär, till exempel.

Som när jag vaknade på måndagsmorgonen förra veckan och möttes av rubriker om att det brunnit på "köpcentrat" (hur man nu vill definiera det, en bunte affärer samlade på ett ställe i utkanten av orten, typ). Någon/några hade tydligen ägnat natten åt att sätta eld på köpcentrat varvid tre av butikerna blev skadade, ett lekland för barn (!), en djuraffär med djur i (!!) och en växtbutik blev drabbade. Djuraffären allra värst då runt 30 djur dog i branden. Förfärligt, vem kommer på tanken att göra något sådant? Jag får i alla fall hoppas att djuraffären får sig en lite tankeställare om att ha levande djur utan uppsikt under natten. Nä, djuruppfödning borde låtas till riktiga uppfödare inom artens intresseförening, tycker jag. Även om jag såklart tycker riktigt synd om dem. Hela butiken är förstörd, samt givetvis allt som fanns i den.

På grund av detta har vi inte heller kunnat köpa något färskfoder då den näst närmsta djuraffären ligger ungefär en timme bort. Som tur är ska de försöka få tillbaka försäljning på det viktigaste, djurfoder, sand, strö osv. inom några veckor. Men vi kommer att kunna bunkra upp ett lager redan på tisdag. Då fodret tagit slut nu har jag varit tvungen att ge lite torrfoder vi har hemma. När jag mätte upp torrfoderkulorna kom jag och tänka på att det egentligen är ganska sunkigt. Lite som att man skulle käka endast vitamintabletter om dagarna. Jag som vegetarian äter vitamintillskott, och att bara äta det verkar inge kul. Jag tycker om att äta riktig mat från grunden, och är inte sämre än att tycka att min hund borde få detsamma. Så jag är verkligen glad att jag har börjat ge artanpassat foder, om än att det är färdigihopsatt och nermalt och inte riktigt BARF "på riktigt". Jag är ändå otroligt glad att det går att köpa färdigbarf då jag varken har tid, plats eller kunskap till att sätta ihop det själv. Enda nackdelen är att hans ögon har börjat rinna sedan vi gick över till färdigbarfet/färskfodret (är van vid att säga färskfoder till all färdig rå mat, men har blivit rättad flera gånger så jag får väl kalla det färdigbarf mer korrekt). Läste runt och frågade lite och det verkar som att man kan tillsätta lite lever för A-vitamin mot rinniga ögon, så det kommer vi att testa och får hoppas att det fungerar.

2 kommentarer:

  1. Usch stackars djur som dog i branden! Ja jag tycker inte det låter ok att lämna djur utan uppsyn. Det kan ju hända massor av saker när ingen är där. Om något djur blir akut sjuk t ex.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis. Man säljer ju inte hundar och katter i djuraffärer, så varför sälja fåglar och smådjur? :/

      Radera