söndag 3 augusti 2014

Varför kan man inte ha en av varje?

Så igår åkte vi iväg och kikade på utställning och lite agility i Jönköping. Så många hundar, så många fantastiska hundar där fanns! Vid i princip varje ring vi stannade vid blev jag kär:
"Men vilka maffiga grand danois, en sådan skulle man ha!"
"Jag skulle faktiskt kunna tänka mig en pudel, de är så fina på någe vis."
"Alltså vilken fjollsöt kleinspitz, vill haa!"
"Sicken snygg schipperke, jag vill nog ha en renrasig sådan ändå någon gång."
Och så höll det på ungefär hela dagen, haha. Finns så många spännande hundraser, varför kan man inte ha en av varje? Det är just det jag gillar med utställningar, att få träffa på så många hundar och människor som brinner för sina olika raser. Härligt var också att vi stötte på utställningens enda berger, det första vi gjorde. Pratade med dem en ganska bra stund, och ju fler jag träffar, desto mer vill jag ha en nununu! Så underbar, verkligen.
Jomgarden's Qwittra, Flix. Så härlig tjej!























Vidare kikade vi lite på schipperkerna, varpå jag träffade den snyggaste schippen jag någonsin sett, där kan man snacka om ögongodis! En finsk herre efter amerikanska och holländska linjer. När jag kollade upp honom på Koiranet visade det sig att han har 20(!) utställningstitlar.

En annan intressant sak med schipperken är hur man uttalar rasnamnet. Min Brun är till hälften skipper-ki, brukar jag säga. När jag frågade en i rasmontern på MyDog i vintras sa hon schipperki. Vi träffade två uppfödare igår som sa schippärk. Blev inte ett dugg klokare på det, men jag antar att det bli schippärk försvenskat.
Ögongodis!
























Min vän Annie var också där och ställde sina finska lapphundar Heidi och Toffie. Men när vi kom dit så var det ett tag tills hon skulle ställa, så jag kikade lite på de närliggande ringarna, där det visades mittelspitz, engelsk springer spaniel och amstaff. Jag har alltid tyckt att mittelspitz är fina, särskilt nerkärad blev jag i en svart och en particolour (svart/vit). (När vi sedan satt vid finalringen satt  vi jämte en liten kleinspitz, så fruktansvärt söt och charmig, då den likt Brownie petade i luften/på saker för att få uppmärksamhet. Så söt!) I alla fall, sedan fotade jag lite lapphundar, lite valpar, lite hannar och tikarna. Hörde sedan att Annie och Toffie lyckades få sitt första cert, stort grattis!
Grattis Annie och fina Toffie till cert!


























Jag fotade även lite agility, hoppklass 3 B Small och Large främst, tror jag det var. Fler bilder från både agilityn och utställningen kommer komma upp i ett bildinlägg och på min Flickr inom kort. 

2 kommentarer:

  1. Jäklar vilken snygg "chippe"!! Får jag dela ditt inlägg på en väns FB-sida? Hon har 2 st.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han är verkligen så snygg! Absolut får du det :)

      Radera