måndag 11 augusti 2014

Födelsedagsfirande, blåbärslycka och ett läskigt ormmöte

Idag är det ingen vanlig dag, för idag är den min Brunaste hunds fölsedag!
Helaste sex år är han idag, min gammelkoira. Men dubbelt så gammal ska han bli, och ännu mer därtill.

Dagen har spenderats med sovmorgon och 3,5 h i skogen, först 1,5 h på förmiddagen då vi skuttade runt i skogen-bakom-husen. Åt hallon, strosade runt, luktade, åt hallon, kissade och hoppade upp på höga stenar och stubbar för att nå de allra finaste hallonen. Hunden alltså, inte jag ;)

Sedan gick vi hem. Drack lite, åt lite, vilade lite, för att senare dra iväg till nästa skog, skogen-utanför-elljusspåret. Det ligger en sjö precis därvid, så han fick passa på att bada lite. Eller snarare leta godis på botten, då han inte gärna går i utan mutning, hehe.

Sedan traskade vi runt lite på spåret, lite i skogen utanför spåret, och rätt var det är får vi syn på blåbär. Massor av blåbär! Har letat efter blåbär i flera veckor, och hade nästan gett upp hoppet, så lyckan var total! Så när jag hävde upp en en bajspåse och drog djupare in i skogen suckade Brownie och undrade vad tusan det var för tokig idé jag nu kommit på. Igen fick han smaka, och först var det tveksamt, går det verkligen äta? Men jodå, nästan lika gott som hallon ju!  Men eftersom han är som han är var han inte kapabel till att hitta sina egna blåbär, utan skulle alltid ta just de jag höll på att plocka. Så det blev nog minst lika många blåbär i Brownies mage som i min påse.

Men! Bäst som vi kröp runt i blåbärssnåren hör jag ett svagt väsande ljud och ser någon som rör sig. En groda eller en padda tänker jag spontant. Men när jag kollade närmre var det en väl kamouflerad huggorm(!) ungefär en halv meter ifrån där jag stod. Jag som inte riktigt hade ögonen på Brownie var livrädd, men som tur var så var han precis bakom mig. Det var till och med så att jag gav ifrån mig ett högljutt illskrik, så det var nästan bra att ingen var i närheten, hah. Jag som aldrig sett någon vild orm förut har ingen hur de fungerar, men efter den händelsen blev det raka vägen hem.

Men ett sådant fint blåbärsställe tänker jag inte gå miste om, så lite blåbär som det finns härikring. Så snart drar vi ut dit igen. Hittade även lite trevliga björnbär där, och lingonen börjar komma, men de får mogna till sig lite till innan vi plockar dem.

Och jag råkade få någon heltokig inställning på kameran, men det får vi leva med ;)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar