fredag 29 augusti 2014

I svampskogen

Idag träffade vi ny bekant när vi struttade runt i skogen, nämligen Karl Johan. Han fick även stanna på middag ;) Första gången jag kommer smaka Karljohansvamp, så det blir spännande. Det är så kul att plocka svamp, även om jag är riktigt dålig på att artbestämma. Får nog hålla mig till kj och kantareller..

På tal om kantareller.. När vi var i skogen började Brownie plötsligt nosa en massa och gå bestämt mot ett håll - och vad fanns där om inte en gullig liten tuva av skogens guld? Jag som inte ens introducerat honom till kantarellsök (men haft planer på). Kommer nog att lära honom att söka kantareller, då han ofta blir ganska rastlös när jag finkammar marken efter dem och han bara sitter still.. Så han blir säkert glad av att få en egen uppgift.





















Dagens skörd. Ca. 4-5 kg karljohanssvamp skulle jag uppskatta. Var några ungar i skogen som tyckte det var jättekul att kasta pinnar och elaka kommentarer mot Brownie för att sedan springa iväg det snabbaste de kunde, för att sedan upprepa det, så det blev inte så mycket.. Jag orkade inte ta det så jag gick bara därifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar