fredag 25 juli 2014

"En hund är ingen varg, och ska därför inte äta som en sådan"

Jag deltog i en diskussion om hundfoder häromdagen.  Precis som allt som oftast hänvisade jag till att BARF är det mest naturliga och optimala för en hund att äta. Dubbelmoral kan man tycka, då jag faktiskt utfodrar den Bruna med torrfoderkulor, vilket förvisso är ett foder som ofta sägs vara ett av de bästa på marknaden. I alla fall, när jag skrev att Biologiskt Artanpassad Rå Föda är det mest optimala för en hund att äta, fick jag svaret som utgör detta inläggets rubrik. Lite komiskt kan jag tycka. Nej, hunden är ingen varg, även om den är en underart till vargen. Det talades ju för ett tag sedan om att möjligheten att bryta ner stärkelse gjorde vargen till hund, men ju mer man söker, desto krångligare blir det, tycker jag. Ja, hundar kan bryta ner stärkelse, men att arten lever på i huvudsak kött och animaliska produkter är ett faktum.

Jag är även med i många vegangrupper på Facebook, då jag själv äter vegankost. Där finns det en hel del personer som förespråkar helt vegetabiliskt foder till hund. Det tycker jag är mycket lustigt, då det först och främst inte alls går ihop med den veganska filosofin (Hund äta onaturligt = inte bra. Hund äta andra djur = inte bra), jag menar, varför ska man ha hund om man inte vill ge den en så naturlig föda som möjligt?
Alla har inte råd/plats/kunskap/orken att BARF:a, vilket gör att jag tycker det är toppen att det finns så många olika sorters färskfoder på marknaden idag. Vissa har inte plats att ge rått, med då finns det fortfarande vettiga torrfoder med hög andel animalier.

Som sagt får min hund torrfoder, Standardt. Ett foder som ofta blir rekommenderat och prisat för sin höga kötthalt, minimala onödigheter och dessutom att de flesta ingredienserna är svenskproducerade. Jag tycker att det är ett bra foder, men funderar ändå på att byta till ett färskfoder, nämligen Mush Vaisto. Eftersom Brun är så liten behöver han inte så stor mängd mat, vilket gör att det faktiskt nästan inte alls är dyrare än torrfoder. Till det kommer han även få köttiga ben, som han redan får nu då och då. Det är så roligt och spännande med naturlig hundmat :-D

Haha, de på vårat lokala Ica måste tro att jag har gått och blivit galen, jag som är stamkund på deras veganska utbud och brukar blunda och skynda mig förbi charkdisken, när jag idag nästan tjoade högt när det var extrapris på hel kyckling, och jag norpade åt mig det sista ;-)

Hunden - en kost baserad på vegetabilier..


.. eller animalier, precis som sina släktingar?















4 kommentarer:

  1. Vad tycker du om fodret eukanuba? är det nåt du skulle kunna utfodra med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, personligen skulle jag inte ge Eukanuba nu när jag kollat upp fodret lite snabbt. Alldeles för mycket spannmål enligt mig med vete, majs, sorghum och korn. Så nej, det skulle jag inte ge min hund, då jag anser att hundens kost bör vara köttbaserad.

      Radera
    2. Eukanuba är något jag skulle kunna tänka mig, min äldsta fick det som foder som valp och pälsen var jättefin och hon växte som hon skulle, nu kör vi på royal canin vilket mina hundar mår jättebra på- skulle inte vilja kladda med färskfoder och barf som du inte kan ha med om du ska åka iväg då det blir dåligt

      Radera
    3. Ett spannmålsbaserat foder skulle jag inte ge, jag har själv sett den enorma skillnaden när jag bytte från ett vegetabiliebaserat till animaliebaserat torrfoder. Men givetvis är det individuellt hurdant olika hundar går på olika foder. Det som funkar för den ena kanske inte funkar för den andra. Det jag gillar med Mushbullarna är att de inte kladdar, det är bara att ta upp antalet bullar man ska ha kvällen före. Vad min hund kommer få när vi är iväg beror på hur länge vi kommer vara på resande fot. Är det en eller ett par dagar kan jag tänka mig att ge animaliebaserat blötfoder för hund eller katt, typ Mjau. Blir jag borta längre och jag inte har tillgång till frys kan jag tänka mig att ge Standardt under perioden.

      Radera