måndag 14 april 2014

Det skulle ha varit ett lydnadspass..

.. Men så blev det inte.
Jag satt och kollade lite på inspiration till en träningsdagbok idag. En träningsdagbok att kunna organisera och planera lydnadsträningen i, för att bli säker på alla moment och kanske, kanske, kanske våga starta LK1. Även om jag vet att det aldrig kommer hända. Mina tävlingsnerver är på tok för höga och jag känner mig nöjd med att tävla lite smått i rallylydnad. Tror inte Brun bryr sig så mycket om ifall vi kör momenten hemma på grusplanen eller på en lydnadstävling.

I alla fall, idag hade jag tänkt att vi skulle introducera apportbocken. Brownie har, som jag skrivit innan, alltid haft noll föremålsintresse, men på senare tid har han blivit mer och mer säker.
Väl där blev det inte så mycket apportbockstränande, som ju rubriken antyder. Först körde vi lite lekapport med en leksak för att han skulle komma in i det, för att sedan plocka fram apportbocken. Brownie stirrade mest på den som att "Ehh va? Vad vill du att jag ska göra med denna träbiten??". Jahopp, noll föremålsintresse var det ja. Körde lite halvt om halvt luring och shaping för att få honom att ta upp apporten från marken. Att ta den från handen gick inte för sig, nä, där varvade han tricken "apan" och "tigg" och buffade otåligt mot mig när han inte fick någon godis. Han var ju jätteduktig ju! I alla fall, när han förstod att ta apporten från marken blev det fest och godisregn. När väl jackpotten kommit var det hur lätt som helst att ta apporten från marken. I ca. 2 minuter, innan det blev dötrist igen.

Efter de få minuterna kom Brun på att det är mycket roligare att slänga runt med den och peta på den med framtassarna. Till och med att apportera klickern var roligare än den tråkiga träbiten. Eftersom det är det roliga som räknas fick han apportera den några gånger, och sedan övergick det till andra plojtrick. Helt plötsligt började han handstand:a mitt i alltihop, och jag kunde inte låta bli att skratta och belöna de spontana tokerierna. Jag är så glad att ha en hund som tar initiativ på det viset ♥

Walking handstand/gå på framtassarna

fint kan man alltid sitta!


Apportera klicker är mycket roligare än en tråkig träbit..
.. För träbitar är till att peta på, enligt Brownie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar