lördag 28 mars 2015

With a touch of Brownie

Nu låter det säkert som att jag ska lägga upp ett lyxigt fancy kakrecept här. För det är så de stora bakbloggarna skriver när de skriver fancyrecept. Men jag är minsann lika lyxig hela tiden. Jag har då "a touch of Brownie" i alla mina kakor. Japp!

Idag fyller jag år! För att fira det tänkte jag baka en lyxig tårta med marängbottnar, chokladmousse, bär och grädde. Blere så? Nope. Efter femtioåttionde försöket att få kikärtsfluffet till snygga marängbottnar så slopade jag idén och körde på köpefika. För kikärtsmaränger, det är de enda marängerna jag gör. Är du som läser detta med i en vegangrupp eller läst en veganblogg, då vet du vad kikärtsmaränger är. Annars så är min version på receptet Här.

Det roliga i detta, vilket även är det mest fantastiska med våren, är denna fantastiska fällperiod som våra fyrbenta får två gånger om året. För det är faktiskt så att om man kardar en Brun hund, då försvinner inte ullen från hunden, utan ju mer man borstar, desto med ulltussar uppstår. Det är vetenskapligt bevisat. Efter 30-45 minuter gav jag upp. Det resulterade i att jag hade än mer Brownie i gårdagens bakverk. En hel massa, faktiskt. Så det var en stor bidragande faktor till att mina 4 timmar bakning igår var helt onödig. För maränger ska inte ha Brownie i sig. Det är inte på det viset det fungerar. Men när man har en liten hund som så fäller stora mängder, då är det så det blir. Då tackar jag vegangudarna att det finns massor av veganköpefika att köpa i affären.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar