lördag 15 november 2014

Mer foderbabbel

Varför måste det vara så krångligt? Kanske (antagligen) är det för tidigt att säga något, men extralevern har ännu inte givit något verkan. Ännu. Det har bara gått en vecka så jag kommer väl att fortsätta att tillsätta mer lever i en eller ett par veckor till för att de om det är A-vitaminbrist som ögonrinnet beror på. Annars är listan lång på alla olika tips jag fått, så jag får väl bocka av dem efter hand:
- Lever
- Kalcium/Kalk
- Kokosolja
- Standardt Laga mat/Start Mix
- JP Eye Care (ögondroppar)

Jag hoppas verkligen på att något av ovanstående fungerar, rinniga ögon är ju verkligen inte kul. Funderar på att prova Standardts Laga Mat eller Start Mix (verkar inte vara så stor skillnad?) härnäst då den finns i djuraffären här.

En annan sak jag märkte idag, vilket gjorde mig väldigt förvånad, var att Brownie har fått väldigt mycket beläggning på tänderna helt hux flux. Tandsten. Bara sådär. Heltokigt! Jag kollar hans tänder flera gånger i veckan och de har sett finfina ut, men inte nu längre. Antagligen har jag varit slarvig eller haft dåligt ljus när jag tittat, för så mycket kan inte komma på bara en vecka. Så idag rotade jag fram en liten kycklingvinge ur frysen (som jag inte vågat ge innan pga benmängden i Mush Vaisto, men efter lite research hittade jag ett svar de själva hade skrivit om att ben som berikning går att ge ibland). Kycklingvingen var ganska liten och benmängden är ju bara 50% så jag tror inte det ska vara något farligt, men jag får hålla koll. Det känns ju sådär att behöva borsta tänderna även om jag ger rått, men det för jag väl göra om det kommer att behövas, såklart. Brownie hade katastrofalt mycket tandsten när han åt torrfoder, så illa att vi var tvungen att ta bort det hos veterinären och han drog ut ett par framtänder. Det får ju verkligen inte hända igen, men kruxet är ju att jag inte kan ge så mycket ben. Vi får se hur det blir med det, jag kommer nog att börja borsta dem lite tills vidare i alla fall, inte för att jag vet hur stor effekt det ger egentligen.

Och på tal om ingenting, något som inte alls har med inlägget att göra (men jag orkar inte skriva ett till separat inlägg) är ännu en ny hundsport vi har provat på den senaste tiden. Freestyle. Dansa, tricksa, tjoa och skutta allt vad vi bara orkar. Vi har till och med börjat sätta ihop ett program, även om det nog kommer att bli en hel massa ändringar. Vad vi kommer göra med det vet jag inte, kanske hålla uppvisning för grannungarna och småkusinerna, kanske vågar vi oss på att tävla. Kommer nog skriva mer om det längre fram.


2 kommentarer:

  1. Kan rekommendera Standrat ph balans om du inte testat mot beläggningar på tänderna ofta kommer det ju från magen :) och så AE-Olja från Ann-Marie Hammarlund brukar vara bra mot rinnande ögon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Standardt har många bra tillskott som jag kommer att kika närmre på :)

      Radera