lördag 11 januari 2014

En ganska ohundig dag..

Idag har det varit en händelserik dag, men relativt lugnt på hundfronten. Tidigt i morse åkte jag, min mor och min syster iväg till A6 i Jönköping. Där kollade vi först i lite affärer. Sen skulle några deltagare från Idol komma och sjunga, så det gick vi och såg på. Efteråt var det även signering, så vi ställde oss för att ta autografer. Signeringen vad utomhus, jag för ett tag trodde jag verkligen att mina tår skulle förfrysa och trilla av, så kallt som det var. Efter det åt vi och gick i lite fler affärer, för att sedan åka iväg till City Gross och köpa veganmat som inte finns i affärerna hemma. När vi gick förbi köttdisken funderade jag på att slänga ner något till Brownie, men frysen där hemma är tyvärr redan full. Vi har i alla fall två påsar Mush Vaisto som han får mumsa på då och då.

Kevin och Jens från TV4s Idol

Erik och Elin från TV4s Idol




































Men lite har faktiskt hänt på hundfronten också.
Brownie har alltid haft svårt för att gripa saker med munnen. Förra våren läste/såg jag massor av tutorials om hur man skulle gå till väga, men det tog lång tid innan vi hittade något som faktiskt fungerade. Jag började med ett föremål som jag "visste" (trodde) att han skulle greppa, ett tuggben med köttgodis smetat på. Och han tog den! När han var säker på det gick vi över till liknande föremål, blompinnar, pennor med mera. Sedan utökade jag svårighetsgraden med föremål i olika material, alltifrån tyg till metall. Det var bara en sak som hade blivit lite tokig - när han tog upp föremålet backade han alltid en bit. Hur jag än försökte kunde jag inte få honom att sitta kvar. Jag försökte sätta honom mot väggen så att han inte kunde backa, men då gick han upp med bakbenen på väggen i stället (det såg väldigt roligt ut första gången!). Tillslut gav jag upp mina försök till att få honom att stanna kvar när han greppade föremål, och jag la den träningen på is.

Men! Kort efter att jag lekt shejping med filttricket (som jag skrev om för ett tag sedan) bestämde jag mig för att ta upp föremålsträningen igen. Och, det fungerade! Han backade som vanligt mot det öppna golvet, men när jag satte honom mot väggen så stannade han kvar. Mitt första delmål i träningen var att kunna kontrollera Brownie när han har föremål i munnen, att be honom utföra andra kommandon samtidigt. Som oftast leker vi oss fram, gärna med hjälp av skojiga trick. Tricket vi började men var att städa, alltså att han lägger föremål i en låda. I början slängde han bara upp föremålet, en liten mjukisapa, i luften lite hipp som happ. Men när den träffade rätt så blev det fest och godisregn och massor av hurrarop. Tillslut föll polletten ner och han förstod att föremålet skulle vara i lådan. När det kändes som att han var säker testade jag över det öppna golvet, och javisst, det fungerade! Efter hand la jag till större avståndet mellan föremålet och lådan, samt la till fler föremål, vilket han har klarat galant. Med detta i bagaget känns det som att vi har kommit en bit längre på vägen med föremålsträningen, men vi kommer träna mer "använda-munnen-trick" och även trick han redan kan, men med föremål i munnen.

Detta med föremål är även något som förekommer i de högre klasserna i rallylydnad, så det känns verkligen härligt att det går framåt i träningen, om än i små, små steg.

Jag ska försöka få till en film när Brownie städar imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar