lördag 23 november 2013

Renras eller blandras?

Renras eller blandras? Omformulerar frågan lite.. Hund eller hund? Hund såklart!

Vad är en blandras? Egentligen är väl de allra flesta av våra moderna hundraser någon typ av blandning. Självklart inte alla - jag menar, raserna som blandats måste ju ha kommit från någonstans. Men tar vi exempelvis eurasier eller golden retriever kommer de ursprungligen av olika blandningar.
   Vad är en renras då? Det frågan tycker jag är ganska klurig. Har sett många som påstår att "är hunden inte reggad i SKK är det en blandras". Va? Finns ju många fler klubbar än SKK, menar jag. Så miniature american shepherd, markiesje och ciobanesc romanesc carpatin (carpatin shepherd) är blandraser då?Miniature american shepherd är erkänd av AKC (amerikanska kennelklubben). Markiesje är erkänd av nederländska kennelklubben och carpatin shepherd i bl.a. finska kennelklubben.
   Designer dogs då? Designer dogs är, såvitt jag förstått det, två eller flera raser som korsats av en speciell anledning. till exempel labradoodle (labrador + pudel). Labradoodlen togs fram för att skapa en mer allergivänlig ledarhund. I Sverige finns det idag flera uppfödare som föder upp labradoodles, eller australian labradoodle, som de också kallas. Finns de som avlar på 4-5 generationen, och personligen tycker jag att dessa nästan börjar likna en ny ras.
   Om det däremot sker en tjuvparning eller annan slumpvis parning mellan olika raser är det självklart att det är blandraser.

"Jag är inte emot blandraser, men jag är emot blandrasavel". Också ett påstående jag stöter på ofta. Själv säger jag att jag är emot oseriös avel, jag är för seriös avel. Oseriös avel är inte samma sak som blandrasavel, seriös avel är inte lika med renrasavel, vilket vissa verkar tro (eller bara jag som fått för mig?).
   Jag tycker att om man har ett syfte med sin avel, exempelvis ta fram bra draghundar, ledarhundar eller sällskapshundar, är det helt okej att korsa raser. Om allt går rätt till, det vill säga. Nu är jag inte så insatt i hundavel och uppfödning om jag ska var ärlig, men jag tror de flesta förstår vad jag menar med seriös avel. Föräldradjuren testas för rasbundna sjukdomar, valparna och tiken ska känna sig trygga och ha bra omständigheter under dräktighet/valptid osv osv. Att valpen sedan inte är registrerad i SKK gör för mig ingenting. Finner man en perfekt sällskapshund (eller vilken typ av hund man nu söker) i en blandrashund ser jag inget som helst fel med det, ser inget fel med blandrasavel om det sköts på ett bra sätt. Precis som det finns seriös blandrasavel finns oseriös renrasavel.
   Sen att det finns vissa raser som är mycket olika och inte borde korsas är en annan fråga. Finns även renrasiga hundar jag tycker att man inte borde avla på.

Slutsats: Jag ser inget fel på blandrashundar och blandrasavel. Däremot stödjer jag inte oseriös avel. Oseriös avel kan vara på både renrasiga - och blandrashundar.
   Min nästa hund kommer med största sannolikhet bli en renrasig hund, en ras erkänd av SKK. Varför? Det är mycket lättare att förutse hur en renrasig hund kommer bli. Vilka egenskaper den får och hur den blir som vuxen, mentalt och exteriört.

På bilden en golden retriever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar