lördag 5 oktober 2013

Hundfoder

Den senaste veckan har det varit mycket diskussioner om hundfoder. På forum, bloggar och facebooksidor har man fått läsa om hunden Leon, som dog av BARF. Det diskuteras mycket om BARF vs torrfoder, riskerna med BARF osv.

Ska jag vara ärlig är jag inte särskilt insatt i det här med hundfoder. Självklart vet jag att torrfoder inte är naturligt för hunden, men det är det enda jag kan ge. Jag har inte plats att ge enbart färskfoder eller BARF, då vi har en liten frys som innehåller min och mammas vegomat, systerns blandkostmat (kött) och annat.

Eftersom det är min mor som betalar hundfodret så har hon fått välja vilket. Och eftersom jag, som sagt, inte varit så insatt så har Brownie fått ett halvdant, eller till och med dåligt foder. När jag läste innehållsförteckningen blev jag förvånad. Tre sorters spannmål (ris, majs och vete) och en massa tokigheter i slutet. Rosmarin, citrusfrukt, kryddnejlika. Vad ska det vara bra för?
Därför har vi bestämt oss för att byta foder. Nämligen till Standardt, ett foder jag har hört mycket gott om.

Så vi åkte till djuraffären och köpte en säck Standardt, så att vi kan vänja hundarna vid det nya fodret.
Jag passade även på att hämta ut en gratis påse Mush Vaisto.

Jag kommer inte kunna ge BARF/färskfoder helt, men han kommer få lite då och då. Dessa Mush-köttbullar tycker jag är väldigt smidiga, så de kommer jag nog köpa fler gånger.

3 kommentarer:

  1. Hörde en väldigt klok kommentar om Leon som dog, nämligen "hur många gånger ska den hunden behöva dö?".

    Känner desamma. Några gånger om året dras de ämnet upp. Hunden dog pga ägarens okunskap och de är också de ända fallet som kan relateras till barf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag läste också det inlägget. Klokt sagt.

      Det krävs en del kunskap för att kunna barfa, inget som vem som helst ska ge sig in på. Jag kommer antagligen också börja med barf, eller i alla fall öka andelen rå föda i framtiden, när jag har mer plats och kunskap. Jag är väldigt glad att "min" djuraffär har tagit in Mush-sortimentet.

      Radera
  2. Åh tack du! De är helt toppen, äntligen går de som jag vill :)

    SvaraRadera