torsdag 20 mars 2014

Nystart på bloggen!

Nu, äntligen, har jag tagit mig tid att börja blogga igen. Som ni kanske märker så har jag enbart bytt namnet på bloggen och ändrat i layouten, alla de gamla inläggen finns kvar! Numera är alltså adressen hit DenBrunaHunden.blogspot.se.

Vad har hänt sedan sist då?
Jo, en brun hund har blivit sjuk, en brun hund har blivit frisk. Jag har fått upp en fascination för att träna lydnad med klicker, och även börjat nosa lite mer på HtM, Heelwork to Music.

För snart två veckor sedan märkte jag på Brownie att han hade fått kraftig diarré. Vi svalt och gav skonkost. Efter några dagar fortsatte det med spyor, hängighet och blod i avföringen, så vi bestämde oss för att kontakta veterinär. Enligt vetten hade Brun råkar ut för Mag- och Tarminflammation, antagligen på grund av något olämpligt han hade fått i sig. Efter en vecka med Pro-Kolin mår han nu som vanligt och fjollar omkring som bara han kan, men vi kommer fortsätta att ta det lugnt ett par veckor framöver. Vad det var som orsakade inflammationen vet vi inte, men jag har mina teorier. Några dagar före kalaset började fick han en rå kycklingvinge att gnaga på, inget konstigt alls, det har han fått då och då ett bra tag. En annan teori är att han fick i sig något ute, bara några dagar in på sjukdomen hittade jag ett ruttet märgben i skogen, och man har ju hört dessa historier om förgiftat kött..
Som sagt får vi inte veta, men som tur är så är lilla Brun frisk och pigg nu.

Något annat som har hänt är att vi har börjat träna en hel del lydnad (tävlingslydnad) nu den senaste tiden. Jag såg ett klipp där någon tränade lydnad med klicker, och ville såklart testa på själv. Det roligaste med lydnaden är, vad jag tycker, att träna linförighet.Det är nog också därför vi snöat in oss en del på heelwork to music ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar