söndag 14 juli 2013

Inte riktigt som vi tänkt oss..

Idag var vi och tävlade rallylydnad för första gången någonsin. Jag låg sömnlös i natt och hade inte sovit många timmar alls. Men vi steg upp tidigt och var på plats i god tid, en halvtimme innan sekretariatet öppnade. Efter en stund kom Annie med sina vovvar och vi gick och anmälde oss. Annies Heidi var först ut av våra hundar. Ett kanonlopp, så vitt jag såg. Tyvärr blev de underkända då "kopplet var sträckt mer än halva banan", vilket jag tyckte var lite väl strängt. Så synd då hon gjorde en toppenrunda annars, hade blivit 78 poäng. Med Toffie fick hon 52 poäng.

När det var ett par ekipage kvar till våran tur började jag värma upp Brownie och vi gick igenom några av skyltarna. Han gjorde momenten jättebra utanför banan, även om det var massa godisspill i gräset. 
Bra fokus, fotgående och kontakt.
Men, när vi kom in på banan var det som att Brownies nos förvandlats till en magnet som hela tiden drogs mot marken. Han stängde av helt, trots att jag försökte på alla möjliga vis att få upp kontakten. Därför valde jag att bryta i slutet av banan. Jag blev lite besviken, det blev jag. Men det är inget att göra åt. Vi får helt enkelt jobba mer på kontakten bland spännande lukter. 
Vi blev underkända, alltså. Men vi vann i alla fall domarens hederspris :)
Under/efter prisutdelningen kom även Brownies crush, pudel/whippet-flickan Cissi. Då kunde han slita nosen från backen i några minuter i alla fall ;)

Blir KM:et nu 14 augusti på Smålandsstenar BK, sen vet jag inte om det blir någon mer i år. Eventuellt om vi tar någon senare på hösten/vintern. Vi kommer träna mycket kontakt på olika ställen bland olika dofter, och kommer nog tävla mer nästa år.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar